Hogyan meséljek fejből és szívből? Bátorító online tanfolyam pedagógusoknak és szülőknek

Hogyan meséljek fejből és szívből? Bátorító online tanfolyam pedagógusoknak és szülőknek B/2020/000139

18.500 Ft

Extra kiadványokkal - Hogyan meséljek fejből és szívből képzés B/2020/000139

22.500 Ft
Vagy jelentkezz be a megvásárolt tanfolyamaim eléréséhez

A tanfolyam során 15 leckében találod tudásunk legjavát.
Úgy gondoljuk, ha most vágsz bele ebbe a kalandba, akkor hasznos támpontokat fogsz találni a fogalmak kibontásánál, a meseválasztás témakörében és a videó- és hanganyagokban.
A gyakorló mesélők inspirációkat kaphatnak és megerősítést a jó gyakorlatok terén, miközben betekintést nyerhetnek a Pompás Napok koncepciójába is, amely alapja a népmese-foglalkozások tervezésének.

Aki nem hiszi, járjon utána!

Leckék

Bátorító gondolatok – Hogyan meséljek fejből és szívből?

A Pompás Napok csapata alapítókból, oktatókból és nagykövetekből áll. A nagykövetek módszertani képzéseinket elvégzett, gyerekekkel és felnőttekkel foglalkozó szakemberek, akik a népmese-foglalkozások módszertanát alkalmazzák a napi gyakorlatban. Velük közös tapasztalatainkra alapozva állítjuk, hogy mindenki tud mesélni és szokott is.Csupán az a kérdés, hogy mikor, milyen céllal és hogyan kívánjuk hallgatóságunk érdeklődését felkelteni és fenntartani.  A […]

Állítások a mesélésről – Hogyan meséljek fejből és szívből?

Képzéseink és előadásaink alkalmával vannak visszatérő alapkérdések és állítások, amelyeket a szülők, pedagógusok hoznak szóba. Ezek jól mutatják, hogy mégsem magától értetődő minden a mesék és mesélés kapcsán. Az egyéni világlátáson felül vannak olyan tudományos, tapasztalati vagy a hagyományban is valaha élt szokások, amelyeket beépíthetünk a mindennapos gyakorlatunkba. Biztosan lesz néhány olyan pont, amivel nagyon […]

Mesék és történetek – Hogyan meséljek fejből és szívből?

Ebben az áttekintő fejezetben a néphagyományban élő mesemondó szokások, a gyermekirodalom és érintőlegesen az én-mesék összefüggéseit fejtjük ki. A népmese az élőbeszéd művészete, amelyhez a mesemondó és a mesehallgató teljes és személyes jelenléte szükséges. Alkotásnak tekinthető, mert szerkezete állandó és megkomponált. Változatokban él, amely a mesegyűjtőknek köszönhetően gyakorlatilag egy-egy mese esetében akár 20-40 variációt is […]

Gyakorlati videók 1. – Hogyan meséljek fejből és szívből?

Némi bevezető után mivel is folytathatnánk egy mesemondással foglalkozó képzést? Mesék következnek. Ki gondolta volna? 😊 Három, stílusában igen különböző példát osztunk meg most veled. Tudatos a választásunk, mert ha valamit megtanulhattunk a mesékből, az az, hogy a variációk és egyéni megoldások gyönyörködtetik a mese hallgatóját. További videóanyaggal és meséléssel is találkozol majd még a […]

Meseválasztás és korosztályi ajánlás – Hogyan meséljek fejből és szívből?

A helyes meseválasztást meghatározhatja a hallgatóság kora és emellett a mesealkalom célja. A legáltalánosabb célok: szórakoztatás pedagógiai célok fejlesztési célok értékközvetítés hagyományéltetés Fontos szempont még a hallgatóság összetétele, főleg, ha olyan helyzetben is meg szeretnénk állni a helyünket, amikor több korosztály egyszerre van jelen. Ilyenek lehetnek: családi mesemondás napközi/ügyelet tábor Gyakran hatalmas feladatnak tűnik a […]

Gyakorlati videók 2. – Hogyan meséljek fejből és szívből?

Eljutottál a kurzus feléig és az egyik legizgalmasabb kérdésen is túl jutottál, ami a meseválasztás témája volt. Most a népmesék nyelvezetét, sajátos közlési formáit fogjuk részletesebben megvizsgálni. Két mesét ajánlunk ezen a ponton a figyelmedbe.  Miután megnézted, meghallgattad a mesemondókat, gondolkodj el azon, hogy milyen lényeges különbségeket lehet megnevezni a két népmese között. Lehet, hogy […]

Meseszöveg megismerése és feldolgozás – Hogyan meséljek fejből és szívből?

A meseválasztás szempontjait már megismerhetted. Ott is szerepelt, hogy lehetőség szerint 3-4 verziót olvass el az élőszavas mesemondásra való felkészülés során. Ezek közül választva, az alábbi lépéseket követve ismerkedj a szöveggel: figyelmes olvasás szereplők jelölése helyszínek jelölése tárgyak jelölése meseszámok jelölése visszatérő elemek jelölése rögzült mesei elemek, szóösszetételek ésszövegrészek jelölése Ennyi jelölés után a mese […]

Mesei sztereotípiák: rögzült elemek, szóképek és szóösszetételek – Hogyan meséljek fejből és szívből?

A mesei sztereotípia mindazokat a nyelvi formulákat, állandósult szóösszetételeket, rögzült nyelvi elemeket és szóképeket magába foglalja, amelyek miatt a népmeséknek sajátos nyelvi hatásuk van. Ezek a mese nyelvi ritmusának pillérei.Fontos ezeket felismerni a mese szövegének elemzése során, valamint az élőszóban való mesélés előtt tudatosítanunk kell magunkban.Némi gyakorlat után ezeket a nyelvi formulák maguktól fognak kiperegni […]

Mesekezdő és mesezáró formulák használata és gyűjteménye – Hogyan meséljek fejből és szívből?

A Magyar Népmesekatalógus külön kötetet biztosít a Formulamesék számára. Többek között a mesekezdő és mesezáró formulák is ide tartoznak. A lejegyzett meseverziók általában eleve tartalmazzák ezeket, de bátorítani szeretnénk abban, hogy megtaláld a neked tetsző formulákat, illetve egy merítési alapnak szánjuk a következő gyűjteményt. Funkciójukat tekintve a keretet biztosító kezdő-, és záró formulák nagyon fontosak […]

Gyakorlati videók 3. – Hogyan meséljek fejből és szívből?

A következő videónk egy formulameséhez kapcsolódik, mégpedig a AaTh 2040 katalógus számmal rendelkező, Borzalmak borzalma címen jegyzett mesével. Utaltunk már erre a ma viccként élő mesére a képzés elején, a Bátorító című fejezetben. A mesét Nagy László közli, aki az Ócsai Tájház hagyományéltető csapatának oszlopos tagja. Modern ember, de az élet számos területén a hagyományos […]

Mesetérkép és mesekártya – Hogyan meséljek fejből és szívből?

Az élőszavas mesélés kiegészítői lehetnek olyan vizuális elemeket tartalmazó eszközök, mint például a mesetérkép és mesekártya. Ezek segítik a mesélőt az adott mese elmondásában, de akár az utólagos feldolgozás kiindulópontjai lehetnek.A Pleszkán Orsi által tervezett és elkészített varázslatos rajzok tükrözik a népmeséink gondolati rendszerét és egységességét. A mesetérképeknél a történeti kronológiát ellensúlyozza az egy képbe […]

A képi gondolkodásról játékosan – Hogyan meséljek fejből és szívből?

Az előző fejezetben sokat olvashattál a játékosság jelentőségéről. Ennek mentén haladunk tovább. Egy történetet akkor tudsz érdeklődésre méltón közvetíteni, ha betartod a következőket: felkelted az érdeklődést bemutatod a főhőst, aki éppen egy feladat (konfliktus) előtt áll esetleg vágyik valamire kihagyhatatlan megmutatnod a fordulópontot, ami a hőst elindítja útján megmutatod, hogy ki vagy mi az “ellenfél” […]

A figyelem megtartása mesélés közben – Hogyan meséljek fejből és szívből?

Ebben a fejezetben arról lesz szó főleg, hogy a mesédet hallgatók figyelmét fenn kell tartanod a történeted teljes ideje alatt. Mutatjuk, hogy nekünk mi vált be a legjobban. Mielőtt belevágnánk arról a tényről sem szeretnénk hallgatni, hogy neked, mint mesélőnek is koncentrált állapotban kell lenned. Ha a mesemondó figyelme elkalandozik, vagy eleve máshol járnak gondolatai, […]

Top 20 mese – Hogyan meséljek fejből és szívből?

A Pompás Napok csapat oktatókból és nagykövetekből áll. Ez a közel 20 fős, meséket szerető és folytonos kíváncsisággal a történeteket kutató és feldolgozó társaság szeretettel ajánlja az alábbi meséket. Ez a lista nem csupán magyar népmeséket tartalmaz, hisz mi is elkalandozunk a világ más tájaira is. Megerősítést nyerünk abban, hogy az élet nagy kérdései ma […]